رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: سه برابر درآمد سال 97 شهرداری از مناطق کم برخوردار، در همین مناطق هزینه شده است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، بتول گندمی در هفتهای دیگر از چهارشنبههای پاسخگویی، با حضور در مرکز اطلاعات مردمی شهرداری مشهد، 137 پاسخگوی مستقیم درخواستها، انتقادات و پیشنهادات شهروندان بود.
وی در حاشیه این برنامه خاطرنشان کرد: ما شهر را برای مردم اداره میکنیم و خیلی مهم است که نظر مردم را در چگونه اداره کردن شهر جویا شویم. هرچند گاهی از این مهم مغفول میشود، اما تلاش می کنیم ضمن برگزاری طرح چهارشنبههای پاسخگویی در مرکز 137 با حضور اعضای شورای شهر، با مردم ارتباط برقرار کنیم، حرف نشنیده مردم را بشنویم و تا آنجا که میتوانیم نسبت به رفع مشکلاتشان اقدام کنیم.
گندمی ادامه داد: بخشی از تماسهای مردمی در روز جاری به گلایه شهروندان از نحوه خدمت رسانی شهرداری در مناطق و محلات اختصاص داشت که بیشتر به مناطق کمبرخوردار برمیگشت زیرا همچنان، به علت عدم اطلاعات صحیح از سوی مدیریت شهری، برخی بر این باورند که شهرداری بیشتر به مناطق برخوردار میپردازد در صورتی که اینگونه نبوده و در سال 97 برای چهار منطقه 3، 4 ، 5 و 6 که از مناطق کمبرخوردارتر شهر هستند، 304 میلیارد تومان کسب درآمد کرده ایم. در حالیکه در همان سال 805 میلیارد تومان در این مناطق هزینه کردیم یعنی حدود سه برابر درآمد شهرداری در مناطق کمبرخوردار در این مناطق هزینه شده است.
لزوم استخراج دقیق و انتشار اطلاعات و آمار عملکرد مدیریت شهری در جامعه
وی با تاکید بر استخراج و انتشار دقیق این اطلاعات در جامعه برای آگاهی شهروندان، خاطرنشان کرد: تمرکز ما بر توسعه پایدار است، در این مدل، باید مسائل مناطق کمبرخوردار حل شود، برای همین هم عمده فعالیت ما در دو سال اخیر در مناطق کمبرخوردار بوده است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد افزود: بخش دیگری از تماسهای شهروندان به موضوعاتی اختصاص داشت که در حوزه ماموریتی و وظایف شهرداری قرار ندارد، این هم ناشی از ناآگاهی شهروندان از وظایف و اختیارات شهرداری است. برخی دیگر هم به موضوعات اجتماعی مانند حقوق کودکان مربوط بود که در این حوزه به پرسشگری می پرداختند که جای تقدیر دارد. چند شهروند هم رضایت نسبی خود را از خدمات شهرداری اعلام کردند که جای خوشحالی دارد.
گندمی گفت: امسال بودجه عمرانی شهرداری نسبت به سال گذشته از رشد 65 درصدی برخوردار است و تمرکز ما بر روی ارائه خدمات عمرانی حتی در محلات شهر است که امیدواریم در پایان سال شاهد رفع بسیاری از این گلایههای شهروندان باشیم.
چاپ و توزیع کتابچه بودجه به زبان ساده در میان شهروندان
وی با تاکید بر اینکه لازم است در حوزه آموزش فرهنگ شهروندی تلاشهای بیشتری صورت گیرد، اضافه کرد: در حوزههای حمل و نقل هم شهروندان گلایههایی داشتند که در نهایت باید معیار، تصمیمگیری کارشناسان و متخصصان این حوزه باشد. اما شهروندان باید بدانند که تصمیمات این حوزه با سلیقه شخصی افراد و مدیران شهری گرفته نمی شود.
گندمی تصریح کرد: به زودی کتابچه بودجه شهرداری به زبان ساده در میان شهروندان و شورای اجتماعی محلات توزیع می شود که در آن سرانه درآمد و هزینه هر شهروند برای شهرداری مشخص میشود تا ابهامات شهروندان در این حوزه برطرف شود.
احمد پورمفردی